Tuesday 27 March 2012

>>Perempuan memang ganas~~

Curious dengan tajuk aku kali ni kan? (kalau tak pun takpe) Hahaha… memang betul perpempuan ni memang ganas… tak percaya? Cuba korang naik KTM dari stesen2 yang selalunya sesak contohnya kl sentral, mid valley atau BTS. Lepastu korang perhatikan bila tiba je train kat platform, akan berlaku satu situasi yang agak menggerunkan.



Kat coach wanita, korang akan nampak diorang ni saling bertolak-tolakkan sesama sendiri untuk menyumbat diri mereka dalam train yang diorang sendiri pun dah tahu sesak. Tak cukup dengan tu lagi, yang dekat luar siap ketuk2 tingkap train(sambil buat muka ganas) dengan buat isyarat suruh penumpang yang ada kat dalam barganjak masuk kedalam lagi. Serius korang memang ganas… serupa pengganas pun ada. Hilang dah kelembutan korang sebagai seorang perempuan melayu.

Tak boleh jugak nak salahkan diorang, maybe diorang ada hal penting yang nak kena sampai pada tepat masanya. Tapi yang aku hangin sangat haritu… berlakunya kejadian ni dekat stesen KTM bandar tasik selatan. Aku dengan beg galas yang berat tambah dengan beg tangan yang agak berat jugak (sebab beg tangan jenis doremon punya,macam2 ada..). Belum tiba lagi train yang aku naik tu di platform, aku dah nampak sekumpulan wanita tengah tunggu train untuk masuk dan pergi ke destinasi seterusnya.

Bila bukak je pintu train tu, aku tunggu dua  orang makcik dan sorang kakak yang bawak dua anak kecil dia turun dari train dulu sebab kesian kat diorang tengah sesak2 tu. Sesudah je kakak yg bawak anak tu turun, diorang yang tengah tunggu nak masuk kat luar tu, terus serbu,berebut-rebut nak masuk. Aku ni yang nak keluar dari  train ditolak kedalam semula oleh mereka dengan rakus. Memang time tu aku rasa nak bagi tendangan halilintar kat diorang.

Nasib baiklah ada satu tangan dari luar yang sudi menarik aku keluar (sakit jugak la tangan aku). Bila aku dah selamat keluar, aku cakap ‘thanks’ kat orang yang tarik aku keluar tu. Dia hanya mampu tersenyum je kat aku sebab dia pun nak join berebut masuk train…



Sepanjang perjalanan kaki aku ke terminal bas, hati aku panas je dengan diorang yang dah mengancam nyawa aku tadi. Masalahnya aku tengok coach lain (bukan coach wanita) relax je diorang, tak ada pun nak tolak2.

Pada aku benda ni tak adalah mengancam nyawa aku sangat. Tapi kalau ada kanak2 ke, orang tua ke, macam mana? Elok2 la beratur, kalau korang tolak2 macam mana sekalipun, kalau train tu dah full, korang tak dapat masuk jugak.  

Dilema betul bila nak naik KTM ni… kalau naik coach wanita, kemungkinan besar akan menjadi mangsa keganasan… nak naik coach biasa, takut jadi mangsa lelaki gila s**s… haduiiii… apepun wanita2 diluar sana, jaga diri, jaga adab dan yang paling penting tolong jangan jadi pengganas. Kesian kat anak2 and orang tua yang naik train tu.


0 comments: